تحلیل اقتصادی گزارش احمدی نژاد

برای بررسی اقتصادی سخنان احمدی نژاد ابتدا به نقاط ضعف و سپس به پیشرفت ها و نقاط قوت این گزار ش اشاره خواهد شد.(آمدم این گزارش را بنویسم که دیدم آقای میرزاخانی در روزنامه دنیای اقتصاد گزارش بسیار خوبی را درآورده اند که خواندن آن را توصیه می کنم.) خودم هم فقط به نکاتی که در مقاله مفصل آقای میرزاخانی نیامده اشاره می کنم.

نقاط ضعف :
1-احمدي نژاد گفت:»دولت در سال هاي 84 و 85 در هر سال 30 ميليارد دلار خرج کرده و در سال 86 نيز به همين ميزان و شايد کمتر خرج کند.» این بدین معنی است که دولت در دو سال گذشته صرفا 60 میلیارد دلار خرج کرده و از درآمد 120 میلیارد دلاری دو سال گذشته، مابقی را در صندوق ذخیره ارزی گذاشته است. بنابراین باید اکنون 60 میلیارد دلار به اضافه درآمدهای امسال(تابحال حدود 40 میلیارد) و همچنین به اضافه چیزی که از قبل در صندوق بوده که بالغ بر 9میلیارد دلار می شده، فی المجموع یعنی چیزی حدود 110 میلیارد دلار در صندوق باشد. که اگر تمام چیزی که آقای احمدی نژاد گفته است در سال 86 خرج می کند یعنی30 میلارد دلار را هم از آن کم کنیم، باز باید چیزی حدود 80 میلیارد دلار در صندوق باشد که بنابر اعلام بانک مرکزی تا آخر سال 85 تنها 7میلیارد دلار در صندوق بوده است!(که اگر درآمدهای امسال را هم کم کنیم باید تا آخر سال 85 حدود40 میلیارد دلار در صندوق می بود).اینجا این تناقض پیش می آید که مابقی پول چه شده است؟ یا چه کسی خلاف می گوید؟
2-آقای احمدی نژآد گفتند که «بورس 70 درصد رشد داشته است»!! من نفهمیدم منظورشان از بورس چیست؟ اگر منظور بورس اوراق بهادار است که نمودار شاخص چیز دیگری را نشان می دهد بطوری که از 13 هزار در سال 83 به 9000 در سال 86 رسیده است. نمودار حجم معاملات نیز شبیه به همین است.
3-آقای احمدی نژاد گفتند که :»جریان خلق پول را تا انتهایش رفتیم و کشف کردیم نقطه اصلی را»! در حالی که اقتصاددانان مدتهاست این نقطه اصلی را هشدار داده اند و گفته اند که حجم نقدینگی که خصوصا از دلارهای نفتی به اقتصاد سرریز می شود عامل اصلی تورم در کشور است. امیدوار بودم که آقای احمدی نژاد به این نتیجه رسیده باشند اما متاسفانه ظواهر امر نشان از چیز دیگری داشت.
4-ایشان فرمودند که «دولت هزینه های مصرفی خود را کاهش داده است». در حالی که ابدا چنین اتفاقی نیفتاده است. پس از آنکه در سال 84 هزینه های جاری بودجه به نزدیک دو برابر افزایش یافت در سال 85 هم تقریبا همان سطح قبلی حفظ شد و در سال 86 هم مطمئنا از سطح سال 85 پایین تر نیامده ایم. پس اینکه منظور از کاهش چیست جای سوال دارد.
5-رییس جمهور در مورد بیماری هلندی ادعا کرد که این بیماری وجود ندارد. در حالی که نه تنها بیماری هلندی به شدت دامن گیر اقتصاد ما شده است بلکه ما به نفرین منابع دچار شده ایم که بسی فراتر از مبحث بیماری هلندی است.(برای پیگیری نفرین منابع می توانید به وبلاگ مصیبت منابع مراجعه نمایید. همچنین حتما در پست های بعدی در خصوص بیماری هلندی خواهم نوشت.)
6-احمدی نژاد همچنین با قول اینکه مشکل مسکن در سه سال آینده حل خواهد شد اصلا به این موضوع توجه نکرد که مشکل مسکن در ایران دقیقا یکی از عوارض بیماری هلندی است و نباید فکر کرد که بدون کنترل ورود دلارهای نفتی به اقتصاد کشور می توان آن را حل کرد!

نقاط قوت:
1-در این مصاحبه رییس جمهور هرچند خطاهای بسیار کرد، اما بنظرم اقتصادی تر صحبت کرد.
2-ایرادات بسیاری را پذیرفت هرچند که به گردن نگرفت. اما همین هم جای شکر دارد.
3-آزاد سازی اقتصادی را فرض گرفته بود و برخلاف گذشته از خصوصی سازی دفاع کرد.(بقول علی سرزعیم، بقیه بعد از 20 و اندی سال به این مهم رسیدند، خدا پدر این بنده خدا را بیامرزد که در طی دو سال فهمید!. هرچند که بنظر من فضای این دو سال با آن 20 سال خیلی متفاوت است اما باز هم جای اینکه به عنوان نقطه قوت مطرح شود دارد.)
4-این سخن احمدی نژاد که :» برنامه چهارم گفته دولت باید کوچک شود ولی وظایف و ماموریت های دولت را دو برابر کرده است» بجا و بسیار صحیح است. اینجا احمدی نژاد در لباس یک لیبرال ضد دولت درآمده بود!
اینها هم در همین موضوعند: + ، + ، + ، +

این نوشته در محمدصادق الحسینی, احمدی نژاد, سیاسی ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

5 پاسخ برای تحلیل اقتصادی گزارش احمدی نژاد

  1. سرعت گرفتي. من هم در روزهاي آينده مطلبي در اينباره مي نويسم.

    دو ارجاع داخل متن به نمودار شاخص بورس و وبلاگ مصيبت منابع، لينكهايش را نگذاشتي.
    ———————
    صادق: ما در تبادل سرعت و صحت، گویا سرعت را به اشتباه برگزیدیم و ما چه خطاکاریم…. مرسی.
    منتظر نوشته اتان هستم.

  2. داود :گفت

    در ایران اگر رشد بودجه از سی بشود بیست میگویند بودجه انقباضی .کجای کاری برادر؟

  3. muchulkhan :گفت

    از این حرکت (عکس العمل ) تحلیل دادن به جای غر زدن خوشمان آمد!

  4. بازتاب: بیماری هلندی چیست؟ « کاتالاکسی

  5. maxpal97 :گفت

    از این که در این پست عدالت را رعایت کردید بسیار ممنونم .
    کل بلاگت رو خوندم خیلی خوب بود ولی عمیق تر بنویسید .

بیان دیدگاه